معارف منطقی، سال سوم، شماره اول، پیاپی 4، بهار و تابستان 1395، صفحات 71-

    ذات‌گرایی از دیدگاه منطق‌دانان مسلمان و نتایج فلسفی آن / رحمت‌الله رضایی

    چکیده: 
    چکیده در این مقاله افزون بر ارائه تفسیر خاصی از ذات گرایی، مبانی و نتایج آن نیز در منطق سنتی روشن خواهد شد. از این رو، ارتباط ماهیت و ذات گرایی مورد توجه قرار گرفته و از رهگذر ارتباط تنگاتنگ ماهیت با تعریف، ارتباط محکم تعریف و ذات گرایی بیان شده، سپس با توجه به انواع تعریف، انواع ذات گرایی نیز بررسی شده.است. آنگاه با توجه به این مسئله، ذات گرایی در اعراض لازم، ذاتی باب برهان، بسایط و دیگر مقوله های مشابه بررسی شده و دشواری های آن مورد بحث قرار گرفته است. سرانجام، با برشمردن مبانی و نتایج ذات گرایی، ادعا شده که نه تنها همه فیلسوفان و منطق دانان مسلمان ذات گرا نیستند، بلکه برخی از آنان، همچون پیروان حکمت متعالیه دست کم براساس مبانی مسلم خود، همه یا پاره ای از مبانی و یا نتایج این ذات گرایی را نپذیرفته و بسیار با آن مخالف اند.   کلیدواژه ها ذاتی، عرض لازم، کلی طبیعی، تعریف، اصالت وجود، حرکت در جوهر.  
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1395) ذات‌گرایی از دیدگاه منطق‌دانان مسلمان و نتایج فلسفی آن / رحمت‌الله رضایی. دو فصلنامه معارف منطقی، 3(1)، 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."ذات‌گرایی از دیدگاه منطق‌دانان مسلمان و نتایج فلسفی آن / رحمت‌الله رضایی". دو فصلنامه معارف منطقی، 3، 1، 1395، 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1395) 'ذات‌گرایی از دیدگاه منطق‌دانان مسلمان و نتایج فلسفی آن / رحمت‌الله رضایی'، دو فصلنامه معارف منطقی، 3(1), pp. 71-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). ذات‌گرایی از دیدگاه منطق‌دانان مسلمان و نتایج فلسفی آن / رحمت‌الله رضایی. معارف منطقی، 3, 1395؛ 3(1): 71-