@article { author = {}, title = {هویت منطق و نسبت آن با فلسفه از دیدگاه فارابی}, journal = {شماره 16، سال نهم، شماره اول، بهار و تابستان 1401}, volume = {9}, number = {1}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2383-1774}, eissn = {2981-1716}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {هویت منطق و نسبت آن با فلسفه از دیدگاه فارابی}, abstract_fa ={این پژوهش به دنبال بررسی چیستی هویت منطق و نسبت آن با فلسفه از دیدگاه فارابی، با رویکردی توصیفی- تحلیلی است. فلسفه، راهی تعلیمی و یقین آور برای رسیدن به زیبایی (سعادت) است و نسبت آن با منطق (با هویت معرفتی- مهارتی)، نسبت زیرساخت با روساخت است. درواقع معارف فلسفی به دست نمی آید، جز با برخورداری از معرفت و مهارت منطقی در تشخیص، امتحان و حکم بر حق و باطل در معارف. منطق به سبب برخورداری از هویت دوگانه معرفتی- مهارتی، معرفتی از نوع امتحانی- سنجشی در کنار علوم نظری و عملی به شمار می آید که موضوع آن را حیثیت دلالت کنندگی الفاظ و معقولات تشکیل می دهد. فارابی با اخذ واژه «ملکه» در تعریف منطق، فعلیت بُعد مهارتی منطق را افزون بر علم، منوط به ریاضت در کاربرد قوانین منطقی در همه روزنه های علم و پیرو آن، شناخت مغالطه کرده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://manteghi.nashriyat.ir//node/102}, eprint = {https://manteghi.nashriyat.ir/sites/manteghi.nashriyat.ir/files/article-files/02_0.pdf} }