TY - JOUR ID - 2021318 TI - بررسی موشکافانه تقسیم‌های مشهورات، به‌ویژه مشهورات مطلق JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 33 LA - fa SN - 2383-1774 AU - Mohammad hosein, AD - عضو هیئت علمی - گروه فلسفه دانشگاه آیت الله حائری میبد AU - Najaf, yazdani AD - دانشیار - دانشگاه میبد Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 9 IS - 2 SP - 7EP - 29تقسیم‌های مشهورات ,مشهورات اعم ,مشهورات اخص ,مشهورات مطلق ,DO - 10.22034/manteghi.2024.2021318 AB - مشخص نبودن مقسم در تقسیم‌های مشهورات سبب شده است تا مقسم در اقسام ذکر نشود. این امر هم آشفتگی در تقسیم‌ها را درپی داشته و هم زمینه را برای ایجاد مغالطه فراهم کرده است. حل این مشکل در گرو تفکیک میان مشهورات به‌معنای اخص و مشهورات به‌معنای اعم است و نیز بررسی دقیق بخش‌های متعددی از تقسیم‌های مشهورات که در این نوشتار به آن‌ها پرداخته شده است. منطق‌دانان دو دسته از قضایا، یکی اوّلیات و دیگری قضایای اخلاقی را از مشهورات مطلق دانسته‌اند. اگر قضایای اخلاقی را از مشهورات مطلق و فراگیر بدانیم، باید سبب فراگیری آن‌ها را نیز امری فراگیر بدانیم؛ بدین‌معنا که یا باید به وجود فطرت و معرفت‌های فطری اذعان کنیم و مفاهیم اخلاقی را یکی از مصادیق معرفت‌های فطری بدانیم یا دست‌کم بپذیریم که درنهایت این معرفت‌ها مبتنی بر معرفت‌های بدیهی و فراگیرند و همین امر سبب فراگیری و اطلاق آن‌ها شده است؛ زیرا نمی‌توان به مفاهیم اخلاقی فراگیر و مطلقی باور داشت که صرفاً متکی بر مصالح و مفاسد جامعه‌اند؛ چراکه خود آن مصالح و مفاسد، مختلف و غیرفراگیر هستند. UR - https://manteghi.nashriyat.ir//node/2021318 L1 - https://manteghi.nashriyat.ir/sites/manteghi.nashriyat.ir/files/article-files/2021318-1739782960.pdf ER -