@article { author = {}, title = {منطق و معرفت‌شناسی}, journal = {شماره 8، سال پنجم، شماره اول، بهار و تابستان 1397}, volume = {5}, number = {1}, pages = {-}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2383-1774}, eissn = {2981-1716}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {منطق و معرفت‌شناسی}, abstract_fa ={منطق یکی از علومی است که از سده گذشته تا امروز مورد توجه معرفت شناسان قرار گرفته و در مبانی بنیادین آن تردید شده است. این تردید در ارزش معرفت منطقی از منظرهای مختلفی چون تجربه گرایی، قراردادگرایی، محیط گرایی، کارکردگرایی و جامعه شناسی معرفت صورت گرفته است. در این مقاله، نخست با معرفی مقصود خودمان از منطق به نحوی که هردو منطق قدیم و جدید را دربرگیرد، به شرح مختصری از اصول بنیادین آن (اصل تناقض و قاعده های رفع تالی، وضع مقدم و مثال نقض) پرداخته ایم. سپس پس از معرفی هرکدام از نگرش های تجربه گرایی، قراردادگرایی، محیط گرایی و کارکردگرایی، به نقد و تحلیل آنها مبادرت ورزیده ، نشان داده ایم که این گونه اشتراکات (اصل تناقض و قاعده های رفع تالی، وضع مقدم و مثال نقض) به صورت پیشینی و استعلایی وجود دارند.}, keywords_fa = {}, url = {https://manteghi.nashriyat.ir//node/41}, eprint = {https://manteghi.nashriyat.ir/sites/manteghi.nashriyat.ir/files/article-files/03.pdf} }