@article { author = {}, title = {تشارک میان حد و برهان و بررسی و تطبیق آن با دیدگاه نهایی ملاصدرا / سیدمرتضی حسینی و ریحانه شایسته}, journal = {معارف منطقی 1، پاییز و زمستان 1393}, volume = {1}, number = {1}, pages = {75-}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2383-1774}, eissn = {2981-1716}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تشارک میان حد و برهان و بررسی و تطبیق آن با دیدگاه نهایی ملاصدرا / سیدمرتضی حسینی و ریحانه شایسته}, abstract_fa ={تشارک حد و برهان از جمله مسائلی است که در منطق بدان پرداخته شده است. این بحث در فلسفه ملاصدرا ذیل عناوینی همچون وجود مطلق، وجود خدا و واحد حقیقی به چشم می خورد. به گمان برخی این تشارک دائمی است؛ به این معنا که هر حدی برهانی و هر برهانی حدی دارد ولی نه تنها برهان از حد و حد از برهان به دست نمی آید، بلکه در بیشتر مواضع با هم متباین اند. تنها موضع اشتراک حد و برهان نیز در موردی است که برهان لمّی موجبه متشکل از علل ذاتی باشد. پس آنچه در کلام ملاصدرا و برخی از فیلسوفان مبنی بر این ادعا که «آنچه حدی ندارد، برهانی ندارد؛ زیرا حد و برهان در حدود با هم مشترک هستند» این چنین تصحیح می شود که «آنچه حدی ندارد، برهان لمّی موجبه متشکل از علل ذاتی ندارد؛ زیرا حد و برهان لمّی موجبه، متشکل از علل ذاتی، در حدود با هم مشترک هستند».  }, keywords_fa = {}, url = {https://manteghi.nashriyat.ir//node/8}, eprint = {} }