Receive Date: 2025/04/14
Accept Date: 2025/04/14
Abstract:
The Elements of Philosophical Logic is the only book written so far on the subject of philosophical logic by a Persian author. In this useful work, Dr. Lotfollah Nabavi has filled the existing void in the Persian for the learners of logic and has covered most of the important philosophical logics: 1. Tense logic; 2. Epistemic logic; 3. Deontic logic; 4. Free logic; 5. Relevant logic; 6. Fuzzy logic. After introducing each of the book chapters briefly, we will evaluate most of them: (A) There are more than two important philosophical views about time, and each has different consequences in Tense logic as well. Here the author has especially ignored the great influence of static absolute time and static relative time in the philosophical debates of this logic, such as the problem of future contingent. (B) He incorrectly considers the Platonic definition of knowledge (justified true belief) as a widely accepted view throughout history. (C) Ignoring the differences between the object interpreted in a sense broader than the mind and the external world with the actual external existence, he incorrectly considers Aristotelian logic to be committed to the actual external existence in proper and general names. (D) Contrary to the author's assertion, some logicians have found Fuzzy logic unable to solve the sorites paradoxes, and sometimes have raised higher order vagueness in affirming the very inability.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :معرفی و ارزیابی کتاب مبانی منطق فلسفی
Abstract:
مبانی منطق فلسفی تنها کتابی است که تاکنون نویسندهای فارسیزبان در موضوع منطق فلسفی نگاشته است. دکتر لطفالله نبوی در این اثر سودمند خویش خلأ موجود در زبان فارسی را برای منطقآموزان پرکرده و بیشتر منطقهای فلسفی مهم را پوشش داده است: ۱. منطق زمان؛ ۲. منطق معرفت؛ ۳. منطق تکلیف؛ ۴. منطق آزاد؛ ۵. منطق ربط؛ ۶. منطق فازی. ما، پس از معرفی اجمالی هر کدام از فصلهای کتاب، به ارزیابی بیشتر آنها میپردازیم: (آ) در مورد زمان بیش از دو دیدگاه مهم فلسفی وجود دارد و هر کدام نیز پیآمدهای گوناگونی در منطق زمان دارد؛ بهویژه که نویسنده تأثیر فراوان زمان مطلق ایستا و زمان نسبی ایستا را در مباحث فلسفی این منطق – همچون دشوارهی امکان استقبالی – نادیده گرفتهاند. (ب) او بهنادرستی تعریف افلاطونی علم («باور صادق موجه») را دارای پذیرش همگانی در طول تاریخ بهشمار میآورد. (پ) وی، با غفلت از تفاوتهای شیء اعم از ذهن و خارج با وجود بالفعل خارجی، بهنادرستی منطق ارسطویی را ملتزم به وجود بالفعل خارجی در نامهای خاص و عام میداند. (ت)برخلاف ادعای نویسنده، برخی از منطقدانها منطق فازی را در حل پارادوکسهای خرمن موفق نیافته و گاه ابهام مرتبهی بالاتر را نیز درست در تأیید همین عدمتوفیق پیشکشیدهاند.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Assadi, Mahdi.(2025) Introducing and Evaluating the Elements of Philosophical Logic. , 10(1), - https://doi.org/10.22034/manteghi.2024.5000820
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi Assadi."Introducing and Evaluating the Elements of Philosophical Logic". , 10, 1, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Assadi, M.(2025) 'Introducing and Evaluating the Elements of Philosophical Logic', , 10(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Assadi, M. Introducing and Evaluating the Elements of Philosophical Logic. , 2025; 10(1): -