معارف منطقی، سال نهم، شماره دوم، پیاپی 17، پاییز و زمستان 1402، صفحات 59-81

    تبیین نسبت، ارتباط و پیوند «معرفت شناسی» و «منطق»

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ زهیر رضازاده / * کارشناسی ارشد فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی / zohairrezazadeh@gmail.com
    doi 10.22034/manteghi.2024.2021218
    چکیده: 
    بحث و گفت‌وگو از نسبت میان دو دانشی که از جهت‌های گوناگون شبیه هم هستند و ارتباط‌های بسیاری با هم دارند، کاری بس دشوار است. معرفت‌شناسی و منطق نیز ازجمله دانش‌های ناظر به معرفت بشری هستند که بسیار به یکدیگر شباهت داشته و می‌توان آن‌ها را مانند حساب و هندسه از دانش‌های نزدیک به‌هم و هم‌خانواده دانست. برای آنکه تبیین درستی از نسبت میان این دو دانش ارائه شود، پس از معرفی اجمالی آن‌ها، با بیانی روشمند ارتباط و نسبت میان آن‌ها در دو سطح کلان و جزئی و با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. در سطح کلان، نسبت این دو دانش در طبقه‌بندی علوم به بحث گذاشته شده و به این نتیجه رسیدیم که معرفت‌شناسی، مقدم بر منطق و حتی فراتر از طبقه‌بندی علوم است و ورود به منطق و هر دانش دیگری با پیش‌فرض امکان علم میسر است که در معرفت‌شناسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در سطح مقایسه مسائل مطرح‌شده در هر دو علم، به این نتیجه رسیدیم که بین آن‌ها تعاون و بده‌بستان‌های دوسویه برقرار است و هریک از آن‌ها سهم مهمی در پیشبرد دیگری برای رسیدن به هدف تعیین‌شده به‌عهده دارد و نتیجه بحث آن است که میان این دو دانش پیوندی ناگسستنی برقرار است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Relationship, Kinship, and Closeness between Epistemology and Logic: An Explanation
    Abstract: 
    It is quite difficult to discuss the relationship between two branches of science that are similar in various ways and have many connections. Epistemology and logic are among the sciences which related to human knowledge, and are very similar to each other, and they can be considered as closed sciences like arithmetic and geometry. In order to provide a correct explanation of the relationship between these two sciences, after their brief introduction by a descriptive-analytical method, the relationship and kinship between them has been examined in two overall and detail level. At the overall level, the ratio of these sciences has been discussed in the classification of sciences, and we have come to the conclusion that epistemology precedes logic and it is even beyond the classification of sciences. So, learning logic and any other sciences is possible If it is possible to acquire knowledge, and this question do discuss in epistemology. At the detail level, comparing the issues raised in both sciences, we came to the conclusion that there is mutual cooperation and exchanges between them, and each of them has an important contribution in advancing the other to reach the set goal, and the result of this study would be this point that there is unbroken kinship between these two sciences
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضازاده، زهیر.(1402) تبیین نسبت، ارتباط و پیوند «معرفت شناسی» و «منطق». دو فصلنامه معارف منطقی، 9(2)، 59-81 https://doi.org/10.22034/manteghi.2024.2021218

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زهیر رضازاده."تبیین نسبت، ارتباط و پیوند «معرفت شناسی» و «منطق»". دو فصلنامه معارف منطقی، 9، 2، 1402، 59-81

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضازاده، زهیر.(1402) 'تبیین نسبت، ارتباط و پیوند «معرفت شناسی» و «منطق»'، دو فصلنامه معارف منطقی، 9(2), pp. 59-81

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضازاده، زهیر. تبیین نسبت، ارتباط و پیوند «معرفت شناسی» و «منطق». معارف منطقی، 9, 1402؛ 9(2): 59-81