تاریخ دریافت: 1400/12/01
تاریخ پذیرش: 1401/01/30
چکیده:
موضوع اصلی منطق استدلال است و هدف از مطالعه این دانش و مهارت ورزی در آن، جلوگیری از بروز خطا در اندیشه است. متأسفانه اغلب کسانی که در کلاس های درس منطق شرکت می کنند براین باورند که این هدف محقق نشده است. نگارنده با بررسی دیدگاه های فیلسوفان تحلیلی معاصر درباره معرفت شناسی فضیلت، براین باور است که مسئله اساسی دیگری با عنوان فضیلت های فکری وجود دارد که درصورت آموزش و یادگیری آن در کلاس های منطق، گام مهمی در تحقق این هدف خواهد بود. براساس این رویکرد، متون و منابع درسی منطق نیاز به بازنگری دارند و لازم است آموزش فضایل فکری در برنامه درسی منطق گنجانده شود. در این مقاله، اطلاعات به روش کتابخانه ای گردآوری شده، سپس به روش توصیفی و تحلیل محتوا مورد ارزیابی قرار گرفته است و این نتایج به دست آمده که: اولاً، آموزش فضایل فکری در تدریس مباحث منطق بسیار لازم و ضروری است؛ ثانیاً، با کمک آموزه های فیلسوفانِ معرفت شناسِ فضیلتِ معاصر می توان راهکارهایی برای به کارگیری و پرورش این رویکرد ارائه داد.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
صادق میراحمدی*
چکیده
موضوع اصلی منطق استدلال است و هدف از مطالعه این دانش و مهارت ورزی در آن، جلوگیری از بروز خطا در اندیشه است. متأسفانه اغلب کسانی که در کلاس های درس منطق شرکت می کنند براین باورند که این هدف محقق نشده است. نگارنده با بررسی دیدگاه های فیلسوفان تحلیلی معاصر درباره معرفت شناسی فضیلت، براین باور است که مسئله اساسی دیگری با عنوان فضیلت های فکری وجود دارد که درصورت آموزش و یادگیری آن در کلاس های منطق، گام مهمی در تحقق این هدف خواهد بود. براساس این رویکرد، متون و منابع درسی منطق نیاز به بازنگری دارند و لازم است آموزش فضایل فکری در برنامه درسی منطق گنجانده شود. در این مقاله، اطلاعات به روش کتابخانه ای گردآوری شده، سپس به روش توصیفی و تحلیل محتوا مورد ارزیابی قرار گرفته است و این نتایج به دست آمده که: اولاً، آموزش فضایل فکری در تدریس مباحث منطق بسیار لازم و ضروری است؛ ثانیاً، با کمک آموزه های فیلسوفانِ معرفت شناسِ فضیلتِ معاصر می توان راهکارهایی برای به کارگیری و پرورش این رویکرد ارائه داد.
کلیدواژه ها: آموزش، استدلال قیاسی، فضیلت فکری، معرفت شناسی فضیلت، منطق.
*. استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد mirahmadi@sku.ac.ir
تاریخ دریافت: 01/12/1400، تاریخ پذیرش: 29/01/1401
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده).(1400) بررسی چرایی و چگونگی آموزش فضیلت فکری در درس منطق. دو فصلنامه معارف منطقی، 8(1)، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده)."بررسی چرایی و چگونگی آموزش فضیلت فکری در درس منطق". دو فصلنامه معارف منطقی، 8، 1، 1400، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده).(1400) 'بررسی چرایی و چگونگی آموزش فضیلت فکری در درس منطق'، دو فصلنامه معارف منطقی، 8(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
(نویسنده تعیین نشده). بررسی چرایی و چگونگی آموزش فضیلت فکری در درس منطق. معارف منطقی، 8, 1400؛ 8(1): -