معارف منطقی، سال دوم، شماره دوم، پیاپی 3، پاییز و زمستان 1395، صفحات 7-

    نظریه استقرا و آثار آن در اندیشه دینی شهید صدر / علی جابری و محمدجواد قاسمی اصل

    چکیده: 
    چکیده ارزش هر علم، تابع ارزش قضایای آن علم است. نقش استقرا در رشد علمی نیز تابع ارزشی است که عالمان برای استقرا و آثار آن در نظر می گیرند که همواره مورد تردید بوده است. شهید صدر با ارائه نظریه منطق ذاتی در برابر منطق عقلی و تجربی و طرح یقین موضوعی در برابر یقین منطقی و ذاتی، به استقرا اعتبار بخشید و پای استدلال استقرائی را به عرصه های خطیری در علوم اسلامی باز کرد. کاربردهای نظریه استقرا در اندیشه دینی شهید صدر، اصول و فروع دین و علوم ابزاری را دربر می گیرد. او در اصول دین، به استدلال استقرائی در توحید، نبوت و امامت و در فروع دین، به استدلال استقرائی در کشف قواعد فقهی و ملاک ها و نظام های مستتر در متن احکام و در تفسیر موضوعی پرداخت. در منطق، ارکان منطق عقلی را دچار تحول کرد و در اصول فقه، تبیینی نوین از وجه اعتبار حجت ها و امارات شرعی ارائه داد.   کلیدواژه ها افزایش بیرونی و درونی احتمال، دلیل استقرائی، منطق، اصول فقه، فقه، کلام.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1395) نظریه استقرا و آثار آن در اندیشه دینی شهید صدر / علی جابری و محمدجواد قاسمی اصل. دو فصلنامه معارف منطقی، 2(2)، 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."نظریه استقرا و آثار آن در اندیشه دینی شهید صدر / علی جابری و محمدجواد قاسمی اصل". دو فصلنامه معارف منطقی، 2، 2، 1395، 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1395) 'نظریه استقرا و آثار آن در اندیشه دینی شهید صدر / علی جابری و محمدجواد قاسمی اصل'، دو فصلنامه معارف منطقی، 2(2), pp. 7-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). نظریه استقرا و آثار آن در اندیشه دینی شهید صدر / علی جابری و محمدجواد قاسمی اصل. معارف منطقی، 2, 1395؛ 2(2): 7-