معارف منطقی، سال هفتم، شماره اول، پیاپی 12، بهار و تابستان 1399، صفحات -

    مقایسه دیدگاه منطقی و فلسفی درباره حقیقت ضدان

    چکیده: 
    تقابل در مفردات شامل تناقض، تضاد، عدم و ملکه و تضایف است و متقابلان به چهار قسم نقیضان، ضدان، عدم و ملکه و متضایفان تقسیم می گردد. موضوع بحث در این پژوهش، بررسی حقیقت تقابل تضاد و ضدان است. تضاد هم در قضایا مطرح است و هم در مفاهیم مفرده. اما در اینجا بخش دوم مراد است که از آن به تضاد در امور و تضاد در اعیان یاد می شود و نشان می دهد تضاد در مفردات، همچون سایر اقسام تقابل مفردات، از احکام وجود خارجی بوده و بحث فلسفی شمرده می شود. برای تبیین حقیقت ضدان باید تعاریف ضدان و محورهای تفاوت این تعاریف بررسی شود. وجودی بودن ضدان، اشتراک در جنس واحد، غایت خلاف میان ضدان، لزوم موضوع یا محل برای ضدان، تعاقب ضدان، شخصی یا کلی بودن موضوع ضدان، ذاتی بودن امتناع اجتماع آن ها، از ابعاد مهم اختلاف تعاریف ضدان است که با بررسی این ابعاد، ضدان حقیقی از مشهوری، نیز ضدان بالذات از ضدان بالعرض، متمایز می شود. با بررسی تعاریف ضدان، به مجرای تضاد و تقسیمات ضدان نیز دست می یابیم.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    محمد ایزدی تبار**

    چکیده

    تقابل در مفردات شامل تناقض، تضاد، عدم و ملکه و تضایف است و متقابلان به چهار قسم نقیضان، ضدان، عدم و ملکه و متضایفان تقسیم می گردد. موضوع بحث در این پژوهش، بررسی حقیقت تقابل تضاد و ضدان است. تضاد هم در قضایا مطرح است و هم در مفاهیم مفرده. اما در اینجا بخش دوم مراد است که از آن به تضاد در امور و تضاد در اعیان یاد می شود و نشان می دهد تضاد در مفردات، همچون سایر اقسام تقابل مفردات، از احکام وجود خارجی بوده و بحث فلسفی شمرده می شود. برای تبیین حقیقت ضدان باید تعاریف ضدان و محورهای تفاوت این تعاریف بررسی شود. وجودی بودن ضدان، اشتراک در جنس واحد، غایت خلاف میان ضدان، لزوم موضوع یا محل برای ضدان، تعاقب ضدان، شخصی یا کلی بودن موضوع ضدان، ذاتی بودن امتناع اجتماع آن ها، از ابعاد مهم اختلاف تعاریف ضدان است که با بررسی این ابعاد، ضدان حقیقی از مشهوری، نیز ضدان بالذات از ضدان بالعرض، متمایز می شود. با بررسی تعاریف ضدان، به مجرای تضاد و تقسیمات ضدان نیز دست می یابیم.

     

    کلیدواژه ها

    ضدان، ضدان حقیقی، ضدان مشهوری، ضدان بالذات، ضدان بالعرض، ضدان باواسطه، ضدان بی واسطه.

     

     

    **. عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیezadi@iki.ac.ir

          تاریخ دریافت: 20/06/1399، تاریخ پذیرش: 12/11/1399.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1399) مقایسه دیدگاه منطقی و فلسفی درباره حقیقت ضدان. دو فصلنامه معارف منطقی، 7(1)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."مقایسه دیدگاه منطقی و فلسفی درباره حقیقت ضدان". دو فصلنامه معارف منطقی، 7، 1، 1399، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1399) 'مقایسه دیدگاه منطقی و فلسفی درباره حقیقت ضدان'، دو فصلنامه معارف منطقی، 7(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). مقایسه دیدگاه منطقی و فلسفی درباره حقیقت ضدان. معارف منطقی، 7, 1399؛ 7(1): -