معارف منطقی، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 13، پاییز و زمستان 1399، صفحات -

    چیستی قضیه با تأکید بر نقش اغراض تکلم

    چکیده: 
    در هر متن دست کم سه لایه معنایی مفردات (ماده)، ساختارهای نحوی زبان (صورت) و اغراض تکلم، فهم پذیر است. مقاله پیش رو، به بررسی چیستی قضیه باتوجه به ضلع سوم، یعنی «غرض تکلم» پرداخته است. غرض تکلم عبارت است امری که می تواند هدف متکلم از بیان یک جمله باشد. ساختارهای نحوی، یکی از امکانات زبانی در خدمت متکلم بوده و ممکن است یک ساختار نحوی مانند جمله خبری برای اغراضی متناظر مانند خبر یا غیرمتناظر مانند امر، استفاده شوند. جمله خبری در سطح دال، موضوع علم نحو است. در مقابل، جمله خبری در سطح مدلول عبارت است از تصور چند معنای مرتبط همراه با ادعای تحقق آن ارتباط در عالم واقع. قضیه عبارت است از جمله خبری در سطح مدلول، به شرطی که غرض از آن، خبر باشد. بنابراین، جمله خبری در سطح دال که به لایه معنای نحوی مربوط است، بدون توجه به غرض تکلم، نه خبر است و نه انشاء و درنتیجه، بدون قرینه دال بر غرض، جمله خبری صرفاً مقتضی خبر بودن است. منطق دانان دو دیدگاه در تعریف منطق دارند. تعریف اول با محوریت صدق و کذب و تعریف دوم با محوریت ایقاع و انتزاع است. تعریف اول، تعریف به لازم است. تعریف دوم براساس هیئت قضیه در لایه معنای نحوی است و درنتیجه، در مواردی که غرض از هیئت جمله خبری، انشاء باشد، مانع اغیار نیست.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    مجتبی قربانی*
    عسگر دیرباز**
    محمدعلی عبداللهی***

    چکیده

    در هر متن دست کم سه لایه معنایی مفردات (ماده)، ساختارهای نحوی زبان (صورت) و اغراض تکلم، فهم پذیر است. مقاله پیش رو، به بررسی چیستی قضیه باتوجه به ضلع سوم، یعنی «غرض تکلم» پرداخته است. غرض تکلم عبارت است امری که می تواند هدف متکلم از بیان یک جمله باشد. ساختارهای نحوی، یکی از امکانات زبانی در خدمت متکلم بوده و ممکن است یک ساختار نحوی مانند جمله خبری برای اغراضی متناظر مانند خبر یا غیرمتناظر مانند امر، استفاده شوند. جمله خبری در سطح دال، موضوع علم نحو است. در مقابل، جمله خبری در سطح مدلول عبارت است از تصور چند معنای مرتبط همراه با ادعای تحقق آن ارتباط در عالم واقع. قضیه عبارت است از جمله خبری در سطح مدلول، به شرطی که غرض از آن، خبر باشد. بنابراین، جمله خبری در سطح دال که به لایه معنای نحوی مربوط است، بدون توجه به غرض تکلم، نه خبر است و نه انشاء و درنتیجه، بدون قرینه دال بر غرض، جمله خبری صرفاً مقتضی خبر بودن است. منطق دانان دو دیدگاه در تعریف منطق دارند. تعریف اول با محوریت صدق و کذب و تعریف دوم با محوریت ایقاع و انتزاع است. تعریف اول، تعریف به لازم است. تعریف دوم براساس هیئت قضیه در لایه معنای نحوی است و درنتیجه، در مواردی که غرض از هیئت جمله خبری، انشاء باشد، مانع اغیار نیست.

    کلیدواژه ها: انشاء، خبر، قضیه، غرض تکلم، معنا.

     

    *. دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم (نویسنده مسئول)                                        ghorbani2716@gmail.com
    **. دانشیار گروه فلسفه دانشگاه قم                                                                   a.dirbaz5597@gmail.com
    ***. دانشیار گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران                                                        abdllahi@ut.ac.ir
     تاریخ دریافت: 31/03/1400، تاریخ پذیرش: 12/07/1400

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1399) چیستی قضیه با تأکید بر نقش اغراض تکلم. دو فصلنامه معارف منطقی، 7(2)، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."چیستی قضیه با تأکید بر نقش اغراض تکلم". دو فصلنامه معارف منطقی، 7، 2، 1399، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1399) 'چیستی قضیه با تأکید بر نقش اغراض تکلم'، دو فصلنامه معارف منطقی، 7(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). چیستی قضیه با تأکید بر نقش اغراض تکلم. معارف منطقی، 7, 1399؛ 7(2): -